برنامه درسی
درس: رایتینگ تسک ۲
ورود به سایت

Curriculum

رایتینگ تسک ۲

درس متن

چک کردن essay در انتهای آزمون

5
(2)

چند دقیقه‌ پایانی آزمون writing را به بررسی essay‌ تان اختصاص دهید. کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS تمرینات زیادی برای این کار دارد. در این مرحله شما همچنین باید دستخطتان (handwriting) را نیز بررسی کنید که آیا واضح و خوانا است یا خیر.

در تصویر زیر می‌توانید اشکالات رایجی که به خاطر شتاب‌زدگی ایجاد شده‌اند را مشاهده کنید. مطمئن شوید از اشکالات دستخط خودتان مطلع هستید تا بتوانید روی آنها متمرکز شوید (focus).

حروفی که خیلی به هم شباهت دارند: ‘s’ و ‘r’ در “reasons” شبیه هم شده‌اند.

حروف نصفه و نیمه (incomplete letters): بالای ‘a’ و ‘o’ باز رها شده است بنابراین هر دو شبیه ‘u’ به نظر می رسند. واژه ‘one’ شبیه ‘are’ شده است چون ‘n’ نصفه و نیمه است؛ ‘y’ شبیه ‘g’ و نیز شبیه ‘e’ شده است.

همچنان که سرعت نویسنده بالاتر می‌رود، مشکلات هم حادتر می‌شوند: ‘o’ به جای ‘u’ به ‘I’ شبیه شده است و حروف ‘s’ به یک خط راست تبدیل شده است برای همین هم ممکن است ‘l’ خوانده شود.

شروع کردن یک کلمه در پایان یک سطر: اگر دست خطتان بد باشد، این کار را برای خواننده (به عبارت دیگر ممتحن IELTS) دشوار میکند که بتواند تک تک حروف را تشخیص داده و متوجه ‘dash’ شود (خط تیره نشان دهنده اینست که کلمه در پایان سطر تمام نشده است). در نتیجه دنبال کردن argument ها و ایده‌های شما نیز به مراتب کار سخت‌تری خواهد بود.

پاراگراف‌های واضح و خوانا در essay شما اهمیت زیادی دارند. در بعضی از essay های دست نوشته مشکل می‌توان متوجه شد که یک پاراگراف به کجا ختم و پاراگراف دیگر از کجا آغاز می‌شود. برای کمک به واضح کردن مرز پاراگراف‌ها، یک سطر بین هر دو پاراگراف متوالی فاصله بگذارید. به امید indenting کلمه نخست هر پاراگراف نباشید چون نمی‌تواند آغاز پاراگراف جدید را چنان که باید مشخص کند.

نشان کردن (spot) اشتباهات در رایتینگ کار خیلی سختی است چون مغز غالبا آنچه را که می‌بیند جبران و تصحیح (compensate and correct) می‌کند. برای غلبه بر این مشکل خوب است که با یک پارتنر (partner) کار کنید زیرا ما معمولا عادت داریم کارهای دیگران را خیلی سخت تر از کار خودمان نقد کنیم (to be much more critical) ازین رو کار تشخیص اشکالات به این روش راحت‌تر خواهد بود. هنگام ویرایش کردن (editing) نهایی ایده‌های زیر ممکن است به کارتان بیایند:

  1. هر بار بر یک نوع اشکال (problem area) متمرکز شوید (مثلا فقط بر افعال یا فقط articles ها).
  2. بلافاصله بعد از نوشتن essay سراغ ویرایش آن نروید، اجازه دهید یک روز بگذرد و بعد آن را مرور کنید.
  3. در مورد جوابتان به سوال آزمون، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
    (a) آیا Task را کامل انجام داده ام؟
    (b) آیا پاراگراف‌هایم کاملا مشخص هستند؟
    (c) آیا conclusion هایم واضح و به وسیله ایده‌هایم پشتیبانی (support) شده‌اند؟
  4. حساب تعداد تصحیح هایی (corrections) را که باید در انواع اشکالات رایج کارتان انجام دهید (مثل یک نمره) داشته باشید. باید هدفتان کوچک کردن این عدد در طول زمان باشد.

دوره رایگان گرامر را مرور کنید تا به کمک آن بتوانید اشکالات رایج خودتان را شناسایی کرده و روش برخورد با آنها را متنوع کنید. روی خطاهای فسیل شده (fossilised) در ذهنتان که خودتان به آنها آگاهی دارید تمرکز کنید. مثلا روی مواردی مثل کاربرد مقالات، اسامی مفرد یا جمع یا اشتباهات املایی که به طور مرتب از شما سر می‌زند.

یک راه خوب برای کار کردن روی cohesion و تکرارهایتان (repetitions) در زبانی که به کار برده‌اید اینست که essay تان را با صدای بلند بخوانید و در صورت امکان صدایتان را نیز ضبط کنید. احتمالا از اینکه قادر خواهید بود با استفاده از این روش خطاهایتان را بیابید، تعجب خواهید کرد. اگر هنگام خواندن یک جمله تپق (stumble) می‌زنید احتمالا نشانه این است که یک اشکال writing وجود دارد. وقتی از بابت Writing خیالتان تا حد زیادی آسوده شد، این کار را (در سکوت) در ذهن خودتان تمرین کنید تا بتوانید از همین تکنیک چک کردن در آزمون نیز استفاده کنید.

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟