برنامه درسی
درس: رایتینگ تسک ۲
ورود به سایت

Curriculum

رایتینگ تسک ۲

درس متن

مرحله 2 – پرورش دادن مهارت‌های اندیشیدن و ایده گرفتن

5
(2)

به قول نویسنده مشهور آمریکایی، استیون کینگ (Stephen King)، اگر نمی‌خوانید پس ابزارهای نوشتن (tools to write) را ندارید. این حرف به خوبی پیوند (link) بین ریدینگ (Reading) و رایتینگ (writing) را در یک جمله بیان می‌کند. ریدینگ یا خواندن به شما ایده و زبان می‌دهد، بنابراین مطالب زیاد و متنوعی (widely) در ارتباط با تاپیک‌های IELTS بخوانید. با استفاده از این روش یاد خواهید گرفت آدم‌های دیگر در مورد مسائل مختلف (different issues) چه فکر می‌کنند و چه احساسی دارند.

به ویژه به دنبال مقاله‌ها (articles) یا کتاب‌هایی باشید که در مورد یک تاپیک (topic)، موضعی را مطرح می‌کنند (present position) و همچنان که می‌خوانید، درباره موضع نویسنده (the writer’s position) هم فکر کنید. اگر بتوانید توضیح دهید که نویسنده به چه چیزی معتقد است، معنیش این است که او توانسته موضعش را مشخص کند (have made their position). دوباره متن (text) را مرور کنید تا ببینید آیا نویسنده چنین کاری کرده است یا خیر.

به این فکر کنید که آیا این کار از طریق گزینش vocabulary انجام گرفته یا به واسطه استفاده از استراکچرهای گرامری (grammatical structures) است. همیشه یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید و هر لغت یا اصطلاحی (phrase) که فکر می‌کنید خیلی به درد می‌خورد (especially effective) را با دقت تمام یادداشت کنید (make a special note) تا بتوانید از آنها در تمرینات عملی شخصی‌تان (own practice) بهره ببرید. وقتی این لغات و اصطلاحات را یادداشت می‌کنید (notedown)، جمله کامل را هم یادداشت کنید. این کار نه تنها به شما نشان خواهد داد چگونه اصطلاحاتی (suchphrases) از این دست را به درستی استفاده کنید بلکه کانتکستی (context) نیز به شما می‌دهد تا بتوانید آن عبارت (phrase) را هنگامی که به آن نیاز دارید، به یاد آورید.

بعد به این فکر کنید که نظر خودتان درباره این مسئله چیست. آیا با نویسنده موافقید؟ آیا می توانید یک argument مخالف (counterargument) ببینید؟ آیا همین شیوه تلقی یا روش اندیشیدن (attitude or way of thinking) در شهرستان، شهر یا کشور شما کارآمد است یا خیر؟ با این روش می‌توانید موضع خودتان در مورد تاپیک و رویکردتان نسبت به مرحله تفکر در آزمون را توسعه دهید.

اول تمرین کنید تا در یک مقیاس کوچک (small scale) فکر کنید و بعد به تدریج ابعاد مقیاستان (scale) را بزرگتر (larger scale) کنید. چیزی شبیه به این:

How does this issue affect?
این مسئله چه تاثیری می گذارد؟

me and my family and my friends?
من و خانواده و دوستانم؟

my town or city?   
شهرستان یا شهر من؟

my country?   
کشور من؟

the world or society in general?
بر جهان یا جامعه (به طور کلی)؟

به یاد داشته باشید آنچه می‌نویسید به مراتب بیش از میزانی که می نویسید، اهمیت دارد. یکی از شاگردان ما به تازگی می‌تواند essay های بلند در یک موقعیت با محدودیت زمانی (timed situation) بنویسید زیرا سوژه اش (her subject) را می شناسد. او حالا دارد درباره چیزی که میداند می‌نویسید، این همان چیزی است که باید هدف شما نیز باشد.

در این دوره سعی داریم نحوه اندیشیدن (think)، برنامه ریزی کردن (plan) و نوشتن (write) را به شیوه‌ای کاربردی (practical) تمرین کنیم. تنها راه انجام سریع این نوع از فکر کردن (type of thinking) سر جلسه امتحان، اینست که آنقدر روی انواع و اقسام تاپیک‌ها آن را پیاده کرده باشید تا ملکه ذهنتان (get into habit) شده باشد.

با تمرین‌های عملی پیوسته، فکر کردن به ایده‌های مرتبط در چند دقیقه اول آزمون برایتان ساده‌تر از پیش خواهد شد. وقتی ایده‌های خودتان را داشته باشید، کافیست یاد بگیرید چگونه آنها را به صورت منطقی (logically) سامان داده (organise) و به روشنی و بدون ابهام آنها را انتقال دهید (communicate clearly).

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟