برنامه درسی
درس: رایتینگ تسک ۲
ورود به سایت

Curriculum

رایتینگ تسک ۲

درس متن

مرحله 4 – نوشتن essay خودتان

5
(1)

ارتباط مفقوده در رایتینگ IELTS

استیون کینگ می‌گوید: “اگر می‌خواهید نویسنده باشید، پیش و بیش از هر چیز باید دو کار را انجام دهید؛ یک عالمه بخوانید و یک عالمه بنویسید. هیچ راه میان‌بری به جای این دو راه وجود ندارد هیچ میان‌بری”. حتما باید مهارت‌های رایتینگ‌تان را به تدریج بسازید و بالاتر ببرید (build up). این به معنای نوشتن جمله و بعد پاراگراف و بالاخره essay است. تمرین عملی نوشتن پاراگراف خیلی مفید است چرا که شما نیاز به فکر کردن درباره نحوه توضیح (explain) و به هم ربط دادن (connect) ایده‌ها دارید. در ادامه چگونگی ساختن (construct) یک پاراگراف را بررسی خواهیم کرد.

نحوه ساختن یک پاراگراف

  • هر پاراگراف باید روی یک ایده اصلی (main idea) تمرکز (focus) کند. این ایده باید مطرح (presented) و پشتیبانی (supported) شود (شما می‌توانید برای انجام این کار از یک مثال استفاده کنید البته اگر یک مثال مرتبط به ذهنتان رسید).
  • هر ایده‌ای باید به وضوح به سوال پیوند خورده باشد. این نکته مهمی است و همان چیزی است که در Task Response سنجیده می‌شود. ازین رو نشانگر اینست که شما قادر خواهید بود به تسکی که در امتحان به شما داده می‌شود، پاسخ دهید (are responding).
  • بعلاوه یادتان باشد یک argument ارائه دهید (present) و بپرورانید (develop). این کار باید یک مسیر منطقی خطی (logical liner path) را دنبال کند نه یک مسیر دایره ای را.
  • در دروس قبلی، به شما توصیه کردیم از عبارت‌های از پیش آماده (set phrases) مانند کلیشه ها (templates) در هنگام نوشتن essay استفاده نکنید. با این حال در هنگام تمرین شخصی برای نوشتن به شیوه خطی (liner)، یک نسخه فراگیرتر (broader version) از ایده می‌تواند کمک کننده باشد.
  • یکی از زبان آموزان ما که دانشجوی رشته اقتصاد بود، با کمک مقاله‌های اقتصادی که می‌نوشت، تعلیم دیده بود (has been taught) که استراکچر هر پاراگراف را به شکل ویژه ای درآورد تا مطمئن شود با معیارهای مورد استفاده در ارزیابی آزمونش همخوانی دارد. استراکچری که به او تدریس شده بود تا از آن پیروی کند عبارت است از: نکته (point)، توضیح (explanation)، مثال (example)، ارزشیابی (evaluation)، مثال (example)، پیوند (link). پاراگراف‌های حاصل (resulting paragraph) از این استراکچر بیش از حد طولانی بودند، زیرا کانون توجه (focus) آزمون او زبان نبود بلکه نشان دادن فهمی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد بود. با این همه نکته‌ای در این جا وجود دارد که باید بیاموزید. در آزمون آیلتس از شما نمی‌خواهند یک رویکرد یا تئوری آکادمیک (academic approach or theory) را ارزشیابی کنید، بنابراین می‌توانیم استراکچر فوق را به چهار جزء نکته (point)، توضیح (explanation)، مثال (example) و پیوند (link) خلاصه کنیم.
  • همچنین تیم اساتید ما این واریاسیون (variation) را هم پیشنهاد می‌کند: نکته (point)، توضیح (explanation)، گسترش (expand)، پیوند (link).
  • استفاده از واژه نکته (point) نشان می‌دهد شما باید پاراگراف‌تان را با ذکر یک نکته (marketing a point) آغاز کنید. چنانکه پیشتر نیز دیدید، بعضی از essay های بند 6.5 صرفا همان ایده‌های سوال را تکرار می‌کنند.
  • نکات یا نقطه نظراتی که شما در essay خود ذکر می‌کنید (points you make) جدید بوده و باید بر پایه پاسخ‌تان به آن پرسش باشد. همانطور که در دروس پیشین یک جمله کمپلکس (complex) که مدعی بند 8 بود را برایتان مثال زدیم، فراموش نکنید نوشتن به روش کمپلکس (complex way) نه تنها بر توانایی خواننده برای دنبال کردن ایده‌های شما تاثیر می گذارد، بلکه بر گسترش خطی و واضح (clear liner development) پاراگراف های شما نیز تاثیر دارد.

این فلوچارت نشان میدهد که هر پاراگراف در body باید انجام کارهای ذیل را هدف خود قرار دهد:

  • مرحله آخر یعنی پیوند نهایی (find linking) اهمیت خیلی زیادی دارد چرا که توضیح می‌دهد نقطه نظر یا نکته شما از چه نظر به سوال آزمون ربط دارد. در رایتینگ آیلتس اغلب این مرحله را با عنوان پیوند گمشده (the missing link) از آن یاد می‌کنیم، زیرا معمولا در جواب‌های بند 6 یا 6.5 مفقود است. بدون این مرحله، پاراگراف به نوعی ناتمام (unfinished) یا کامل نشده (incomplete) است. خواننده مطمئن نیست هدف پاراگراف نشان دادن چه چیزی است یا چگونه در دل essay شما بی هیچ مشکلی جا خوش کرده است.

مثال قدیمی ما، این نکته را خیلی خوب روشن می‌کند. کاندیدا پاراگرافش را با این جمله پایان میدهد:

“Thus, this kind of medical practice can dramatically improve the conditions of people who have issues in physical movements and mental blocks of doing so.”

این جمله نشان می‌دهد که او از تاپیک (topic) که درباره محاسن و معایب بازیهای کامپیوتری بود فاصله گرفته است و بنابراین جمله اش با پرسش آزمون مرتبط (relevant) نیست. ما در نسخه اصلاح شده زیر، این ارتباط را با پیوند زدن به پرسش تا حد زیادی روشن کردیم:

“Thus, we could argue that video games can actually serve a very useful purpose and are not always detrimental to our health.”

برای تمرین عملی پیوند ایجاد کردن (linking) به این شیوه، essay های قبلی خود و جمله پایانی‌تان (the final sentence) در هر پاراگراف body را مرور کنید. آیا به روشنی هر پاراگراف را به سوال پیوند زده‌اید؟ اگر چنین نیست، جمله‌های پایانی خودتان را تغییر دهید تا این پیوند واضح (clear) شود. اگر نتوانید این کار را انجام دهید، شاید ایده‌های درون پاراگراف هایتان به سوال ربطی ندارند.

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟