برنامه درسی
درس: ریدینگ آیلتس
ورود به سایت

Curriculum

ریدینگ آیلتس

درس متن

دستکاری در مطالب معتبر برای بیان نکته

5
(2)

دستکاری در مطالب معتبر تمرینی آیلتس برای بیان نکته

در ادامه مبحث مشکلات رایج در ریدینگ آیلتس، چندین ویدیو را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در این ویدیوها علاوه بر ساختن مثال‌های به اصطلاح من درآوردی، از مطالب معتبر استفاده شده و با دستکاری آنها تلاش کرده‌اند تا نکته مهمی را بگویند. آزمون نویسی حوزه‌ای بسیار تکنیکی است و حتی تغییرات جزئی می‌توانند باعث ایجاد تفاوت‌های عمده شوند. در بعضی از ویدیوهایی که مورد بررسی قرار دادیم، تغییرات را بگونه‌ای اعمال کرده بودند که سوالات مبهم و بیش از حد پیچیده شده بودند و در نتیجه دیگر به درد استفاده در یک آزمون منصفانه و قابل اطمینان (fair and reliable) نمی‌خوردند. به علاوه این تغییرات هرگونه تمرکز بر مهارت‌های خواندن را زایل کرده و در عوض به شما یاد می دهند صرفا با جور کردن واژه‌ها (vocabulary matching) و مترادف‌ها (synonyms) به سوالات پاسخ دهید.

تصویر بعدی چند مطلب تمرین آزمون را از کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS نشان میدهد. فصل 16 این کتاب، واژه های مربوط به انرژی، منابع طبیعی (natural resources) و سوخت‌های جایگزین (alternative fuels) را آموزش میدهد. متن آزمون ریدینگ در پایان فصل، به امکانات عملی جایگزینی نفت با سوخت‌های زیستی (biofuels) در ایالات متحده می پردازد و از آنجایی که متن نظر-محور (opinion-based) است، سوال از نوع “Yes/No/Not Given” است. ما توانستیم چندین و چند ویدیوی جداگانه بیابیم که در سوالات 7 و 12 این مجموعه سوال دست برده شده بود. نخست بیایید به اصل سوال 7 در کتاب نگاهی بیندازیم.

بخشی از متن که به سوال 7 مربوط است می‌گوید:

اگر متن را اسکن کنیم، به سرعت میتوانیم اطلاعات کلیدی را بیابیم و آن بخش مرتبط از متن را که باید با جزئیات بخوانیم، شناسایی کنیم. به یاد داشته باشید که حالا باید متن را اسکیم کرده (skim read) تا کل ایده (the whole idea) را پیگیری کنیم و ببینیم تا کجای متن باید به خواندن با جزئیات ادامه دهیم. با نگاهی دقیق‌تر، توجه‌مان به جمله ای جلب می‌شود که با ” …This number” شروع می‌شود که به ما میگوید قبلا عدد دیگری ذکر شده است، بنابراین میتوانیم در متن باز هم به عقب برگردیم تا بالاخره این ارجاع (reference) را پیدا کنیم:

حالا اگر این بخش را با جزئیات بخوانیم و از دانش‌مان در مورد ارجاعات استفاده کنیم، خواهیم دید که متن در واقع دارد به ما میگوید 1.4 میلیارد جریب زمین برای کشت و پرورش سوخت زیستی کافی برای امریکا لازم است و نیز میگوید این عدد (1.4 میلیارد) به مراتب بزرگتر از 400 میلیون که اشاره به مساحت فعلی (به جریب) زمین های مورد استفاده کشاورزی در این کشور است، دارد. با این حساب، ادعای ذکر شده در سوال با اطلاعات مندرج در متن همخوانی دارد و پاسخ درست “Yes” است. اگر خواندنتان را به محض پیدا کردن واژه های مشابه متوقف کنید، به احتمال خیلی زیاد واژه‌های “more than” و “400 million acres” را می‌بینید و به اشتباه پاسخ “No” را انتخاب می‌کنید. به یاد داشته باشید که آزمون واقعی بر مهارت‌های ریدینگ و صرفا واژگان (vocabulary) متمرکز است، بنابراین با مطالبی تمرین کنید که به شما در پرورش این مهارتها کمک می‌کنند.

ویدیوی دیگری، آخرین سوال در این مجموعه سوالات را دستکاری کرده (به تصویر اول در بالا مراجعه کنید) و آن را به یک گزاره منفی (negative statement) تبدیل کرده بود تا به شما در مورد روش‌هایی هشدار دهد که پرسش‌های IELTS می‌کوشند با استفاده از یک ساخت منفی در پرسش شما را فریب دهند.

سوال اصلی در کتاب منصفانه و معتبر (valid) است و صرفا از شما می‌خواهد از مهارت‌های سه گانه خود استفاده کنید: اسکن کردن، اسکیم کردن و خواندن با جزئیات.

تغییری که این ویدیو اعمال شده به این معناست که حتی اگر از مهارت‌هایتان نیز استفاده کنید به احتمال زیاد در فهم سوال دچار اشتباه خواهید شد. چرا که نسخه دستکاری شده آنها یک نفی سه گانه (triple negative) خلق کرده است که هر داوطلب آزمونی را، صرف نظر از سطح زبان او سردرگم خواهد کرد. سازنده ویدیو این کار را کرده تا نکته‌ای را اثبات کند و آنهم اینکه آزمون می کوشد شما را فریب دهد اما آزمون واقعی و مطالب معتبر تمرین آزمون (authentic test practice materials) این کار را نمی‌کنند. نکته نگران کننده‌تر این است که فرد سازنده این ویدیو اذعان نکرده است که در سوال دست برده و صرفا آن را با این عنوان ارائه داده است تا شاهدی بر نظریه خودش باشد. خوشبختانه، این مثال به شما نشان خواهد داد که نمی‌توانید به مطالبی که به این شیوه به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شوند، اطمینان کنید. چون آنها ممکن است نماینده واقعی نسخه اصلی نباشند.

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟