جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

021-22861991

برای درخواست کلاس خصوصی رایتینگ آیلتس تماس بگیرید.

در دروس قبل مفصلا در مورد ساخت انواع آرگیومنت و آرگیومنت‌های ساخته شده با استفاده از پیش بینی صحبت کردیم، در این درس اما اختصاصا می‌خواهیم به نحوه ساخت انواع آرگیومنت‌ پیچیده در رایتینگ اشاره کنیم، اینکه این آرگیومنت‌ها چه ویژگی هایی دارند و چطور ساخته می‌شوند.

در کتاب The Key to IELTS Success در مورد برخی بدفهمی‌های مربوط به سطوح CEFR (یعنی از A1 تا C2) بحث شده است. در دوره واژگان (vocabulary) چیزهای بیشتری در این مورد یاد خواهید گرفت اما در این جا صرفا به بیان مجدد این نکته خواهیم پرداخت که رسیدن به سطح C1 یا C2 (یعنی نمره های 7 تا 9) به معنی استفاده زیاد از واژگان و ساخت‌های گرامری C1-C2 نیست. داوطلبانی که در سطح C1 و C2 هستند به تدریج از سطح A1 به بالا بر زبان مسلط شده و یاد گرفته اند چه زمان و چگونه از آن به شیوه ای مناسب و موثر استفاده کنند. در این درس به شما نشان خواهیم داد، آرگیومنتی که شما خلق می‌کنید سبب پیچیدگی می‌شود نه زبانی که به کار می‌برید.

ایده کلیدی

داوطلبان در سطوح C1 و C2 (نمره های 7 تا 9) به تدریج بر زبان مسلط شده اند؛ آنها زبان سطح بالا را درست و بجا به کار می‌برند. آنچه مهارت‌های سطح C1 و C2 شما را ثابت می‌کند توانایی‌تان در شرح دادن واضح یک ایده پیچیده است نه استفاده از گرامر و کلمات خیلی سطح بالا.

استفاده از تفاوتها یا تضادها (contrast) در آرگیومنت

برای ارائه یک استدلال قوی یا پشتیبانی بیشتر (extra support) می‌توان نکته ای درباره یک ایده مطرح کرد یا از آرگیومنت (contrasting) متضاد استفاده کرد. این کار می‌تواند روشی مفید برای پیدا کردن ایده‌های بیشتر باشد به ویژه هنگامی که احساس می‌کنید گیر افتاده اید. برای رسیدن به چنین ایده‌هایی از خودتان بپرسید:

“What would happen if we didn’t have/do this?” یا “What happens when we don’t have /do this?”
برای مثال → “What happens if the government doesn’t help poor people?”

واژه‌ها و عبارت‌هایی که ممکن است در این نوع آرگیومنت‌ها پیدا کنید از این قرارند:

If …does not…, then…Without …

مثال زیر را ببینید:

In many big cities, the population exceeds the number of flats and houses available, which means that many people do not have anywhere to live. This causes several problems. Firstly, it can put pressure on local charities, who have to find food and shelter for the homeless. If the government does not step in to help people who are struggling financially, then this puts even more stress on community programmes, and causes homelessness to rise even further.

چند تذکر

* زمان‌های بکار رفته در اینجا (زمان حال ساده و شرطی) نشانگر آن است که نویسنده تجربه یا دانشی درباره موضوع داشته و درباره اثراتی که روی خواهند داد تا حد زیادی اطمینان دارد. یادتان باشد اگر چندان مطمئن نیستید، می‌توانید این نکته را با استفاده از فعل‌های وجهی (modal verbs) نشان دهید:

If the government does not step in to help people who are struggling financially, then this can put even more stress on community programmes, and may cause homelessness even further.

* چنین زبانی برای مطرح کردن آرگیومنت مخالف counterargument که در دروس بعدی به آن خواهیم پرداخت نیز بسیار مفید است.

تلفیق انواع گوناگون آرگیومنت

پاراگراف ذکر شده در بالا بسیار کوتاه است، اگر بخواهید یک اثر منفی دیگر ناشی از کمبود مسکن را اضافه کنید باید دقت بیشتری بعمل آورید. یکی از اشتباهات رایج در نمره 6 آیلتس این است که داوطلبان صرفا درصدد اضافه کردن یک ایده جدید هستند، مانند جمله پایانی در متن زیر:

In many big cities, the population exceeds the number of flats and houses available, which means that many people do not have anywhere to live. This causes several problems. Firstly, it can put pressure on local charities, who have to find food and shelter for the homeless. If the government does not step in to help people who are struggling financially, then this puts even more stress on community programmes, and causes homelessness to rise even further. In addition, it means that house prices and rents remain very high.

این کار مشکلی در ارجاع (referencing) به بار می‌آورد. ضمیر “it” خواننده را سردرگم می‌کند و نتیجه گیری مبهم می‌شود. ضمیر (تقریبا همیشه) به آخرین اسمی که پیش از آن در متن آمده اشاره می‌کند که در اینجا واژه “homelessness” است:

خواننده این مطلب را ایگونه می‌فهمد: “homelessness makes house prices very high” که ایده ای است که باید آن را بیشتر روشن کرد و شرح داد.
مقصود واقعی نویسنده این بوده است: “When the population exceeds the number of houses and flats available, this makes house prices high” برای آنکه نشان دهیم داریم به این ایده که خیلی پیشتر در جمله نخست آمده است، ارجاع می‌دهیم حتما باید از یک مترادف (synonym) یا paraphrase آن، مثل  In addition یا a lack of accommodation استفاده کنیم. این paraphrase به وضوح نشان می‌دهد کدام 2 ایده به وسیله عبارت موصولی “in addition” به هم مرتبط شده اند.

به نظر شما کدامیک از نقطه نظرهای زیر ادامه منطقی آخرین جمله پاراگراف بالاست و آن را با یک نتیجه گیری مناسب تمام می‌کند؟

1) Thus, housing problems have an impact on everyone in the community.
2) Thus, houses are likely to become even more expensive in the future.
3) Thus, employment is also a very important issue.

به هم پیوستن ایده‌ها (joining ideas together) برای تنوع بخشیدن به اندازه جمله‌ها (to vary sentence length)

نویسندگان سطح بالا، آگاهی سبکی (awareness of style) خودشان را به رخ می‌کشند و می‌کوشند جملاتی با اندازه‌های گوناگون بنویسند. استفاده ترکیبی از جملات کوتاه و بلند، کار خواندن متن را آسانتر کرده و از تکراری شدن رایتینگ شما میکاهد. سعی کنید متن زیر را بلند بخوانید تا ببینید این تنوع چگونه به خواندن کمک می‌کند:

In many big cities, the population exceeds the number of flats and houses available, which means that many people do not have anywhere to live. This causes several problems. Firstly, it can put pressure on local charities, who have to find food and shelter for the homeless. If the government does not step in to help people who are struggling financially, then this puts even more stress on community programmes, and causes homelessness to rise even further. In addition, it means that house prices and rents remain very high. Thus, housing problems have an impact on everyone in the community.

نخستین جمله پاراگراف ادعایی مطرح می‌کند و باقی جملات اثرات این ادعا را توضیح داده یا در مورد آنچه این اثرات به ما می‌گویند نتیجه گیری می‌کنند. به یاد داشته باشید که در این نوع آرگیومنت، این اثرات را میتوان به عنوان شواهد پشتیبان (supporting evidence) یا استدلال پشتیبان (supporting reasoning) در نظر گرفت. در کار برگه خود با استفاده از برچسب زنی (labeling) تک تک ادعاها (claims)، تاثیرات (effects)، نکات (points) و نتیجه گیری‌ های (conclusions) پرورش (development) این آرگیومنت را پیگیری کنید. برای نشان دادن چگونگی پیوند میان ایده‌ها از نمادهای (→ یا +) استفاده کنید و سپس جوابتان را با نسخه ای که در ادامه ذکر خواهد شد مقایسه کنید.

در زیر چند نماد پیشنهادی دیگر نیز ذکر شده است.

پیگیری پرورش (development) یک آرگیومنت

همانگونه که در تصویر بالا دیده می‌شود با آرگیومنتی بسیار پیچیده سروکار داریم که جدل (arguing) از طریق نشان دادن علت و معلول (cause and effect)، جدل به وسیله نشان دادن تضاد (contrast) و جدل با استفاده از افزودن اطلاعات را با هم تلفیق کرده است. به دلیل این پیچیدگی ها، احتمال خطاهای زبانی (language errors) نیز بیشتر بوده و صد البته شرح پیشرفت (progression) آرگیومنت به شیوه ای روشن و سر راست کاری بسیار دشوار است.

در هنگام طرح ریزی (planning) و پیش از دست به قلم بردن حتما از میزان پیچیدگی آرگیومنت خودتان مطلع باشید تا در هنگام پیوند دادن (connecting) ایده هایتان و نیز در هنگام ارجاع دادن (referring back) به یک ایده با دقت و احتیاط بیشتری عمل کنید.

ایده کلیدی

اگر در مرحله طرح ریزی متوجه شدید که در حال استفاده از نمادهای (symbols) متنوعی برای نشان دادن چگونگی پیوند میان ایده هایتان هستید، یعنی آرگیومنت شما پیچیده بوده و به همین سبب باید با دقت و وسواس بیشتری آن را شرح دهید.

نکته زبانی

می‌توانیم بگوییم A causes B یا B is the result of A. پس و پیش کردن جای ایده‌ها به این شیوه روشی مناسب برای پرهیز از تکرار دوباره و چند باره زبان و ساختارهای یکسان است. در اینجا صورت‌های دیگری از این جا به جایی را مشاهده می‌کنید:

– Eating too much fast food and a lack of exercise can cause obesity.

– Obesity can be caused by eating too much fast food and a lack of exercise.

– Obesity is often the result of eating too much food and a lack of exercise.

– Eating too much fast food and a lack of exercise can result in obesity.

– Eating too much fast food and a lack of exercise can lead to obesity.

– Obesity can result from eating too much fast food and a lack of exercise.

در این درس ویژگی‌های آرگیومنت‌ پیچیده را همراه با ذکر مثال برایتان عنوان کردیم، تمرینات داده شده را انجام دهید تا آمادگی لازم برای مطالعه درس بعدی (شرح و توضیح ایده‌ها در رایتینگ) را داشته باشید.
این پست را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟