جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

021-22861991

برای درخواست کلاس خصوصی رایتینگ آیلتس تماس بگیرید.

کسب نمره بالای 7 در رایتینگ یکی از دغدغه‌های اصلی زبان آموزان آیلتس است. در جهت کمک به کسب نمره بالا و در ادامه پست قبل که در مورد انواع نتیجه گیری ها در رایتینگ آیلتس بود این بار به ایرادات رایج در رایتینگ خواهیم پرداخت و با ذکر مثال و تمرین نحوه اجتناب از این اشکالات را به شما آموزش خواهیم داد.

چه چیزی باعث مبهم شدن یک نتیجه‌گیری یا ایده می‌شود؟

اشکالات استدلال

یک آرگیومنت یا ایده ممکن است همچنان ناواضح باشد حتی اگر زبان به کار رفته دقیق باشد یعنی با وجود اینکه زبان واضح و بی‌ ابهام است اما استدلال روشن نیست. بخش بزرگی از رایتینگ‌های نمره 6 حاوی آرگیومنت‌های گیج کننده به جای آرگیومنت‌های واضح و معتبر است. این مشکل چندین دلیل می‌تواند داشته باشد، نخستین علت مطرح کردن نکته‌ بدون ارائه دلیلی برای باورپذیر کردن آن است. به نمونه زیر توجه کنید:

The government should encourage everyone to eat more fruit.

خواننده حتما باید بداند که شما این نکته را از کجا می‌دانید و یا به چه دلیل به آن باور دارید.

مشکل دوم هنگامی روی می‌دهد که با وجود ارائه دادن دلیل، شواهد از لحاظ منطقی به نتیجه گیری مرتبط نیستند و یا چرایی آن را توضیح نمی‌دهند. مانند نمونه زیر:

The government should encourage everyone to eat more fruit. For example, a BBC documentary showed that 85% of people eat fruit.

نمونه بالا خیلی رایج است، نویسنده تنها یک فکت من درآوردی ارائه داده که نکته پیشین را توضیح نمی‌دهد تا به ما کمک کند آن را باور کنیم.
درست برعکس در یک آرگیومنت واضح و معتبر، دلایلی که ارائه می‌شوند منطقی و مرتبط هستند و کمک می‌کنند خواننده متقاعد شود که نتیجه گیری درست است.

در گزاره‌های زیر سه آرگیومنت واضح و سه جمله ناواضح (که از دل مقاله هایی که تسک ریسپانس نمره ۶ گرفته اند استخراج شده است) وجود دارد. این گزاره‌ها را با دقت خوانده و درباره آرگیومنت ساخته شده فکر کنید. در برگه پاسخنامه در کنار گزاره‌هایی که آرگیومنت‌های واضح هستند تیک یا چک مارک (✔️) و در کنار گزاره هایی که معتبر نیستند ضربدر بزنید (❌).

گزاره ها
  1. It is very cloudy, so there could be a storm soon.
  2. Student’s academic results will increase when they have a peaceful place to study.
  3. Mountain gorillas are an endangered species, so they could be extinct within a few years.
  4. Many people dislike sport because there are not many sports facilities in their area.
  5. People become distracted when they are using a mobile phone, so it should be illegal to use one when driving.
  6. There are a wide range of jobs that robots will never be able to do, and they will eventually replace humans in most jobs.

برای ارزیابی اعتبار این آرگیومنت‌ها کافیست نتیجه گیری و دلیلی که برای باور پذیر کردن آن ارائه شده است را شناسایی کنیم. برای آنکه بهتر نشان دهیم اینها نتایجی براساس شواهد ارائه شده هستند و موضع نویسنده را به ما اطلاع می‌دهند، دو عبارت I think و because را به گزاره ها اضافه می‌کنیم.

دلیل ارائه شده برای باورپذیر کردن نتیجه نتیجه گیری
✔️ Because it is very cloudy I think there could be a storm soon 1
❌ Because they have a peaceful place to study I think students’ academic results will increase 2
✔️ Because they are an endangered species I think mountain gorillas could be extinct within a few years 3
Because there are not many sports facilities in their area ❌ I think many people dislike sport 4
Because people become distracted when they are using a mobile phone ✔️ I think it should be illegal to use a mobile phone when driving 5
Because there are a wide range of jobs that robots will never be able to do ❌ I think robots will eventually replace humans in most jobs 6

شماره‌های ۱ و ۳ و ۵  آرگیومنت‌های واضح و معتبری می‌باشند زیرا دلایل ارائه شده در آنها منطقی و نتیجه گیری‌ها واضح هستند. در آرگیومنت‌های گیج کننده یا مبهم یعنی شماره‌های ۲ و ۴ و ۶ دلایل ارائه شده از لحاظ منطقی نتیجه را پشتیبانی نمی‌کنند. این گزاره‌ها به جای روشن‌تر کردن مفهوم آرگیومنت‌ باعث مطرح شدن سوالات مختلفی شده اند.

Students’ academic results will increase when they have a peaceful place to study.

آیا این نکته در مورد همه دانشجویان و دانش آموزانی که مکانی آرام و بی سر و صدا برای مطالعه دارند صدق می‌کند؟ تکلیف عوامل دیگری مانند معلمان، کتاب‌ها و منابع چه می‌شود؟

Many people dislike sport because there are not many sports facilities in their area.

چطور ممکن است نبود یا کمبود امکانات ورزشی نشان دهنده بی علاقگی افراد به ورزش باشد؟

There are a wide range of jobs that robots will never be able to do, and they will eventually replace humans in most jobs.

اگر کارهای بسیار زیادی وجود دارد که رباتها از پس انجام دادن آنها بر نمی‌آیند، چطور ممکن است که آنها سرانجام می توانند جایگزین بیشتر نیروی کار انسانی شوند؟

گاهی تشخیص دادن این نوع اشکالات به این سادگی نیست زیرا آرگیومنت‌ به صورت مجموعه‌ای از جملات جداگانه در درون پاراگراف است که در آن میان، ایده‌های دیگری هم وجود دارد. به این مثال‌ها دقت کنید:

1) Mountain gorillas are an endangered species. In fact, there are fewer than 800 left in the wild and their habitat is shrinking each year. They may even be extinct within a few years.

2) Robots will eventually replace humans in most jobs. It is more convenient for businesses to use robots as they do not need holidays or become sick. There are a wide range of jobs that robots will never be able to do.

آرگیومنت اول کاملا واضح است اما آرگیومنت دوم خواننده را گیج می‌کند چرا که حاوی دو نکته است که با هم در تضاد هستند:

1) Robots will replace humans in most jobs,
2) there are many jobs that robots cannot do.

اگر پیش از روی کاغذ آوردن ایده هایمان به شیوه انتقادی درباره آنها فکر کنیم می‌توانیم تشخیص دهیم که آیا از لحاظ منطقی به هم و به موضوع مرتبط هستند یا خیر. اینکار کمک میکند تا تغییراتی را که لازم است در آنها اعمال کنیم و بتوانیم تا حد امکان ایده‌ها را واضح و شفاف به خواننده منتقل کنیم:

Some people believe that robots will eventually replace humans in most jobs. after all, they can be more reliable than humans and do not become sick or need holidays. Nevertheless, there are still a wide range of jobs that robots will never be able to do.

یکی دیگر از ایرادات رایج در رایتینگ، پرش منطقی بین ایده هاست که در آن نویسنده بدون ارائه هیچ استدلالی از خواننده انتظار دارد بخش بزرگی از آن دلایل را خودش استنباط کند. برای نمونه:

Students’ academic results can increase if they have a peaceful place to study.

نویسنده برای آن که به خواننده نشان دهد نتیجه یا نتایج معقول است حتما نیاز دارد توضیح دهد که چگونه یا چرا این نتیجه یا نتایج می‌توانند روی دهند:

The environment we study in is important. If there is too much noise, it can be very difficult to concentrate. In fact, even making sure that students have a peaceful place to study can improve their academic results.

اشکالات زبانی

گاهی نامفهوم بودن یک ایده به دلیل اشکالات زبانی است. این اشکالات ممکن است گرامری، واژگانی یا ترکیبی از هر دو باشند. به این مثال دقت کنید:

Primary level children are more sharp and their grasping power to learn something new is fast.

در مثال بالا به رغم اشکالات زبانی همچنان می‌توانیم ایده نویسنده را دنبال کنیم. در نتیجه، انسجام ایده و coherence تحت تاثیر منفی این اشکالات قرار نگرفته و آرگیومنت و موضع نویسنده نسبتا واضح است. اما این نکته در مورد مثال زیر صدق نمی‌کند:

Hence, it is convenient for them to influence people for any service.

در این مثال اشکالات زبانی در توانایی ما برای دنبال کردن آرگیومنت اخلال ایجاد می‌کنند و حتی دانستن بافت (کانتکست) نیز کمکی نمی‌کند. بحث مقاله درباره این نکته بوده که منافع شهرت بیشتر است یا مشکلات آن. در مثال بالا جملات به صورت پس و پیش آمده و سر سوزنی به روشن‌تر شدن نکته مطرح شده کمک نکرده است.

انتخاب واژگان همچنین می‌تواند بر اعتبار یک آرگیومنت تاثیر زیادی داشته باشد. مثال زیر از نمونه‌های خیلی رایج در مقاله هایی است که نمره ۶.۵ کسب کرده اند. همانطور که مشاهده می‌کنید از زبان به اصطلاح افراطی یا خیلی غلیظ استفاده شده است:

On the societal level, the results may be catastrophic if this is the case.

کاتاستروفی واقعه‌ای ناگهانی است که مشکلات و یا خرابی خیلی زیادی به بار می‌آورد در حالی که موضوع مقاله این است که آیا به سبب اینکه افراد در کشورهای مختلف می‌توانند اقلام (کاملا) یکسانی خریداری کنند، کشورها به هم شبیه تر شده اند یا خیر.
یکی از سخت ترین کارها ارائه یک آرگیومنت منطقی است تا نشان دهنده این تحول به اصطلاح کاتاستروفیک باشد. کلماتی از این دست تنها زمانی می‌توانند به عنوان ابزاری نیرومند در آرگیومنت شما به کار بیایند که شما شیوه و زمان مناسب استفاده از آنها را درک کرده باشید (برای لکسیکال ریسورس lexical resource نمره ۷ این شرط را دارید : کاندیدا از لکسیکال ریسورس کم‌تر رایج با قدری آگاهی سبکی استفاده کند use less common lexical items with some awareness of style—band 7 LR)

تمرینات بیشتر

این تمرینات به شما کمک می‌کنند تا به اشکالات آرگیومنت‌های خودتان پی ببرید. یک یا دو مقاله ای که اخیرا نوشته‌اید را مرور کرده و تا آنجا که می‌توانید نتیجه گیری پیدا کنید (نقطه نظرها یا ایده های اصلی).

با استفاده از پرسش‌های زیر در مورد آرگیومنت هایتان به شیوه انتقادی فکر کنید:

  1. آیا همواره برای ایده‌هایتان دلیل می‌آورید؟
  2. آیا دلایلی که ارائه می‌دهید منطقی هستند؟
  3. آیا دلایلی که ارائه کردید واقعی هستند یا آنها را به اصطلاح از خودتان درآورده اید؟
  4. آیا آنها توضیح می‌دهند که چرا نتیجه گیری خود را قبول دارید یا کاری می‌کنند که بتوانید به خواننده نشان دهید نتیجه ای که گرفته اید درست است؟
  5. آیا حتما باید برخی از ایده های خود را بیشتر توضیح دهید؟
  6. به زبانی که در آرگیومنت خود استفاده کرده اید فکر کنید. اگر اغلب از صفاتی مانند catastrophic، disastrous ، calamitous ، controversial  استفاده می‌کنید، از خود بپرسید آیا سوال مقاله کاربرد چنین کلمات بسیار قوی را توجیه می کند؟ آنها را با صفت‌های دقیق‌تر و رایج‌تر جایگزین کنید تا بتوانید TR نوشته خود را بهتر کنید (که به مراتب مهم‌تر از به رخ کشیدن سواد شماست).
  7. سعی کنید تمام آرگیومنت‌های دچار اشکال را به گونه‌ای بازنویسی کنید که استدلالتان روشن و منطقی باشد.
در این پست به صورت کاملا تخصصی ایرادات رایج در رایتینگ آیلتس را برایتان ذکر کردیم، تمرین داده شده را انجام داده تا آمادگی مطالعه درس بعدی (خلق انواع آرگیومنت در رایتینگ) را داشته باشید.
این پست را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟