جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

021-22861991

برای درخواست کلاس خصوصی رایتینگ آیلتس تماس بگیرید.

کسب نمره 7+ در رایتینگ آیلتس هدف خیلی از زبان آموزان است اما چطور می‌توانید از کم شدن نمره رایتینگ‌تان جلوگیری کنید. در دروس قبلی درباره انواع نتیجه گیری ها در رایتینگ آیلتس صحبت کردیم اما در این درس می‌خواهیم در مورد نتیجه گیری‌های شتاب زده که باعث کم شدن نمره رایتینگ می‌شود، صحبت کنیم و با ذکر مثال و تمرین نحوه اجتناب از این اشکالات را به شما آموزش دهیم.

راه های جلوگیری از نتیجه گیری شتاب زده

در سوال رایتینگ که در درس قبل مطرح شد، آرگیومنت در مورد آلودگی (pollution) در شهرها با فرض فکت مربوط به ماشین‌ها یک نتیجه گیری منطقی محسوب می‌شود. هرگاه که داوطلبان برای تفکر انتقادی وقت کافی صرف نکنند به احتمال زیاد نتیجه گیری شتاب زده ای خواهند کرد که از دید خواننده منطقی نیست و به اصطلاح انگلیسی jump to a conclusion به معنای رسیدن به تشخیص یا تصمیمی سریع بدون داشتن شواهد لازم است. مثال زیر بیان کننده همین نکته است:

نخستین جمله فکت بالا قابل راستی آزمایی است، می‌توان زمانی که جان هر روز به سر کار می‌رسد را بررسی کنیم. با این حال دومین جمله این فکت درباره نگرش جان نسبت به کارش بدون تامل است. ممکن است دلایل گوناگونی برای دیر رسیدن جان به سر کار بتوان پیدا کرد مثلا مشکلات رفت و آمد، مشکل یا بیماری در منزل و شاید هم او از قبل با مدیرش هماهنگ کرده باشد تا برای تمام کردن یک پروژه مهم تا دیر وقت کار کند و روز بعد دیرتر از معمول کارش را شروع کند.

فکت موجود در نخستین جمله باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا بتوان درباره منظور آن به یک نتیجه معتبر رسید. به همین ترتیب در آزمون رایتینگ اگر برای فکر کردن زمان نگذارید نخواهید توانست شواهد لازم را به دست آورده و به یک نتیجه معتبر و منطقی برسید. مهم‌تر از آن اگر در مورد منظور سوال شتاب زده نتیجه گیری کنید به احتمال زیاد از نمره شما کم خواهد شد.

ایده کلیدی

برای تفکر دقیق درباره سوال وقت بگذارید. دریاره منظور سوال شتاب زده نتیجه گیری نکنید. اگر دارید سوال را از دیدگاه یا پرسپکتیو خودتان تفسیر می‌کنید، حتما آن را برای اگزمینر روشن کنید.

در ادامه پاراگرافی از یک مقاله را می‌بینید که یک داوطلب سطح بالا که به دنبال کسب نمره 9 در رایتینگ است برای ما ارسال کرده است. تصحیحات زبانی را در متن اعمال کرده ایم تا صرفا بر اشکالات آرگیومنت متمرکز شویم. این پاراگراف را خوانده و سعی کنید موضوع سوال رایتینگ را حدس بزنید.

پیگیری منطق این آرگیومنت کار آسانی نبود، اینکه ربط منطقی میان سوخت‌های فسیلی و منابع طبیعی با از دست دادن ساعت کار چیست. نویسنده در اصل برای این با ما تماس گرفته بود چون نگران مواردی بود که در آنها باید ایده‌ها شرح داده شوند (explained) زیرا اغلب باعث می‌شدند مقاله هایش خیلی طولانی‌تر از حد معمول شوند. وقتی به پاراگراف او نگاه می‌کردیم در آغاز به این فکر افتادیم که ایده‌ها حتی باید بیش از این نیز شرح داده شوند اما وقتی سوال را دیدیم متوجه مشکل شدیم. سوال این بود:

همانطور که می‌بینید به رانندگی هیچ اشاره ای نشده است در حالی که از کار صحبت شده است. نویسنده در بخش قابل توجهی از پاراگراف به شرح موضوعی پرداخته که در سوال ذکر نشده است و همچنین سعی کرده این مسئله را به موضوع مطرح شده در سوال نیز ربط دهد. وقتی از او پرسیدیم چرا در مورد رانندگی نوشته است، او گفت که در شهر بسیار شلوغی زندگی می‌کند که مشکلات ترافیکی عدیده ای دارد و اکثریت ساکنان آن هر روز با ماشین به مدرسه و دانشگاه یا سر کار می‌روند. دیدگاه یا پرسپکتیو او سبب شد که سوال را این‌گونه تفسیر کند:

در شهر او اثرات منطقی این مسئله که سوخت‌های فسیلی به تدریج در حال تمام شدن هستند، وضعیت ترافیک بدتر می‌شود و ساعات کاری از دست می‌روند، قابل مشاهده است. اگرچه در آزمون از شما می‌خواهند از دانش و تجربه خودتان برای پاسخ‌گویی به سوال استفاده کنید اما باید به اگزمینر کمک کنید تا بتواند موضوع را دقیقا از دریچه ذهن شما ببیند.

چه تغییراتی می‌توانید اعمال کنید تا به اگزمینر امکان دهد دیدگاه یا پرسپکتیو داوطلب را واضح‌تر ببیند؟

در کار برگه خود پاراگراف را به گونه‌ای بازنویسی کنید که دیدگاه یا پرسپکتیو واضح باشد و آرگیومنت از لحاظ منطقی با موضوع مطرح شده در سوال مرتبط باشد. وقتی کارتان تمام شد به نتیجه ای که ما در زیر نوشته ایم نگاهی بیندازید.

به این نکات توجه کنید

  • با مشاهده نسخه اصلاح شده بهتر می‌توانید دیدگاه یا پرسپکتیو نویسنده را درک کنید و بدین ترتیب آرگیومنت برای مخاطب روشن‌تر شده است.
  • از اصطلاحات In my country و This means استفاده کرده ایم تا روشی متفاوت برای نگریستن به موضوع مطرح شده در سوال را نشان دهیم. روشی که منعکس کننده دیدگاه یا پرسپکتیو نویسنده است.
  • ترتیب بعضی از ایده‌ها را عوض کردیم تا ساماندهی منطقی تری داشته باشد.
  • و نهایتا جمله زیر را حذف کردیم:
    به دو دلیل جمله زیر را حذف کردیم، اول چون وجود این جمله ضروری نیست و نکته مربوط به سوخت‌های فسیلی قبل شرح داده شده است و دوم این که به سوال اصلی مستقیما مربوط نمی‌شود. دور شدن و زاویه گرفتن از موضوع اصلی به این شیوه باعث کم شدن نمره TR می‌شود. در درس‌های بعدی در این مورد چیزهای بیشتری خواهید آموخت.

تمرینات بیشتر

مقاله‌ هایی را که پیش‌تر نوشته اید را مرور کرده و عبارت‌های in other words و which means و this means را با اسکن کردن (scanning) پیدا کنید. در کاربرگ خود تمام جمله‌های حاوی این عبارت‌ها را یادداشت کنید و جلوی هر عبارت یک علامت تساوی (=) بگذارید تا به کمک آن تشخیص دهید آیا آن عبارت را به درستی به کار برده اید یا خیر.

آیا از عبارت مزبور استفاده کرده اید تا :

  • معنا یا منظور چیزی را شرح دهید؟
  • ایده‌ای را روشن کنید؟
  • روش متفاوتی برای نگریستن به موضوعی را نشان دهید؟
  • نتیجه یا پیامد چیزی را نشان دهید؟
  1. آیا لازم است تغییری ایجاد کنید؟
  2. آیا در مقاله هایی که پیش‌تر نوشته اید، به شهر یا شهرستان خودتان اشاره کرده اید یا یک مثال شخصی ارایه داده اید؟ اگر این کار را کرده اید حتما دوباره شرح یا توضیحی که برای آن نوشته اید را بخوانید. آیا فکر می‌کنید مسئله را آنقدر روشن شرح داده اید که به اگزمینر کمک کند از دیدگاه یا پرسپکتیو شما به موضوع بنگرد؟ برای روشن‌تر شدن مطلب چه تغییراتی می‌توانید اعمال کنید؟
در این پست به یکی از دلایل کم شدن نمره رایتینگ اشاره کردیم، تمرین داده شده را انجام داده تا برای فراگیری دروس بعدی که مربوط به ارائه شواهد پشتیبان و اشکالات رایج هنگام ذکر مثال در رایتینگ است، آماده باشید.
این پست را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟