جستجو در سوالات؟
پیام ارسال شد. بستن

در ادامه پست‌های آموزشی مربوط به رایتینگ آیلتس که مختص متقاضیان کسب نمره 7 طراحی شده، این بار به نحوه رفع اشکالات موجود در پاد آرگیومنت‌ها خواهیم پرداخت. اگر نمی‌دانید پاد آرگیومنت چیست و کاربردش در رایتینگ چیست به دروس زیر مراجعه کنید:

تلاش برای رفع اشکالات موجود در Counter Argument (پاد آرگیومنت)

پاراگراف زیر مربوط به یکی از داوطلبان آزمون آیلتس است که می‌خواست نوشتن پاد آرگیومنت را تمرین کند. بخش پرسش مقاله از او خواسته بود درباره این موضوع که آیا زندان بهترین صورت مجازات مجرمان است یا خیر توضیح دهد. پاراگراف او چندین مشکل کلیدی واضح داشت که در ادامه به تک تک آنها خواهیم پرداخت. ابتدا پاراگراف را بخوانید و سعی کنید موضع کلی نویسنده را مشخص کنید. آیا او با این گزاره ای که زندانها بهترین صورت مجازات مجرمان است، موافق می‌باشد یا مخالف؟

ایراد اول: فقدان ایده محوری مشخص

وقتی به او خاطر نشان کردیم که نمی‌توان یک موضوع محوری واضح در پاراگرافش پیدا کرد، او پاسخ داد: “اما من مطمئن هستم شما می‌توانید ایده اصلی در پاراگراف را استنباط کنید”. یادتان باشد اگزمینر در حال پاسخ دادن به آزمون شما نیست بلکه به دنبال یک ایده اصلی در هر کدام از پاراگراف‌های شما و ارزیابی پاسخ‌تان براساس آن است. اگر ممتحن نتواند ایده اصلی را پیدا کند نمی‌تواند نمره ای برای آن در نظر بگیرد.

ایده کلیدی

کار ممتحن پاسخ دادن به آزمون رایتینگ شما نیست بلکه جستجوی یک ایده اصلی واضح در هر پاراگراف و ارزیابی پاسخ شما بر مبنای آن است. ایده یا موضوع اصلی را در لفافه نپیچید چون اگر ممتحن نتواند آن را به راحتی پیدا کند، نمی‌تواند نمره ای برای آن در نظر بگیرد.

ایراد دوم: موضع نویسنده در سراسر متن مشخص نیست

همین داوطلب سخت مخالف استفاده از زندان است و موضع کلی او از این قرار است:

“I completely disagree that prisons are the best form of punishment”.

این حرف باعث تعجب است چرا که در بخش آغازین پاراگراف خود به خواننده می‌گوید “آرگیومنت دیگری هم به نفع زندان‌ها” ارائه خواهد داد که حاکی از این بود در پاراگراف قبلی هم آرگیومنتی به پشتیبانی از زندان‌ها مطرح کرده است. در نهایت نتیجه گیری (conclusion) نویسنده درباره زندان اصلا مشخص نیست.

این نمونه ای بسیار گویا از TR (task response) نمره 6 است: موضع کلی نویسنده در مورد این موضوع در متن پاسخ مشخص نیست (not clear throughout the response).

ایراد سوم: ایده های اصلی واضح نیستند

همچنین آرگیومنت مربوط به خانواده و دلایل آن که چرا آنها ممکن است پایبند قانون (law-abiding) نباشند چندان روشن نبودند. وقتی در مورد این مطلب از داوطلب پرس و جو شد، توضیح داد که در کشور او مردم به ناحق و حتی برای خلاف‌های کوچک زندانی می‌شوند. برای همین هم خانواده‌های آنها اصلا از نظام زندان‌ها دل خوشی ندارند و حتی ممکن است ضد آن وارد عمل شوند. این همبافت یا زمینه (context) آرگیومنت او بود اما نتوانسته بود در رایتینگ خودش آن را خوب شرح دهد. از این رو نتایج و ایده‌های اصلی او همچنان برای خواننده مبهم مانده بودند.

ایراد چهارم: زبان و سبک نگارش (Language and Writing Style)

معمولا افراد در پیام‌های خصوصی‌شان (private message) و هنگام بیان ایده هایشان مانند یک داوطلب سطح نمره 7 یا 8 آیلتس، سلیس و روان (fluent) هستند اما در هنگام نوشتن مقاله (writing an essay) زبانشان در حد 6 تا 6.5 پسرفت می‌کنند. در ادامه ببینید چگونه همان داوطلب آرگیومنت خودش را توضیح داده است وقتی که تمام فکر و ذکرش رساندن مقصودش (communicating) بوده است نه تلاش برای به رخ کشیدن لغت‌هایی که در حوزه جرم (crime) یاد گرفته است.

در مقایسه با پاراگرافی که او به عنوان تمرین رایتینگ نوشته بود، این پیام چقدر واضح تر و طبیعی تر است و چقدر راحت می‌شود مطالب آن را دنبال کرد. در عین حال، همین نکته نشان می‌دهد چرا رایتینگ به مراتب از اسپیکینگ دشوارتر است. چون در رایتینگ مخاطبی در برابر شما حضور ندارد که نشان دهد سردرگم شده است و از شما بخواهد شفاف سازی کنید یا توضیح دهید.

وقتی چیزی یا ایده ای برایمان خیلی آشناست، سخت بتوانیم خودمان را جای کسی بگذاریم که آن را نمی شناسد، از این رو همواره باید این نکته را مد نظر داشته باشیم و توضیحاتمان را متناسب با آن ارائه دهیم. سعی کنید به ممتحن به عنوان همکاری نگاه کنید که اهل کشور دیگری است و شما در حال شرح ایده ای برای او هستید، نه به عنوان یک داور یا قاضی مهم که باید بکوشید او را تحت تاثیر قرار دهید.

رفع اشکالات

حالا که دیدگاه (perspective) داوطلب را درک کردیم، می‌توانیم آرگیومنت و موضع او، پاد آرگیومنت (counterargument) و آرگیومنتی را که باید برای رد آن به کار رود مشخص کنیم.

ایده کلیدی

از یاد نبرید که برای افزایش نمره آزمون تان حتما باید:

  • روشن و بی ابهام (clearly) بنویسید.
  • موضع خود را در همه جای متن مشخص کرده باشید.
  • و به ممتحن امکان دهید چشم انداز یا دیدگاه (perspective) شما را ببیند.

تمرین‌های بیشتر

به تک تک مقاله‌های قبلی‌تان که به خیال خودتان در آنها پاد آرگیومنتی ساخته اید رجوع کنید.

  • آیا موضع‌تان را کاملا مشخص کرده اید؟
  • آیا پاد آرگیومنت را رد کرده اید؟
  • آیا به خواننده در درک چشم انداز و موضع خودتان کمک کرده اید؟

هر تغییری را که لازم می‌بینید اعمال کنید و پاد آرگیومنت های خودتان را با استفاده از لغات و عبارات (words and phrases) ارائه شده در این درس بازنویسی کنید.

در این پست به صورت کاملا تخصصی نحوه رفع اشکالات پاد آرگیومنت ها را برایتان ذکر کردیم، تمرین داده شده را انجام داده تا قادر به کسب نمره 7+ آیلتس باشید.
این پست را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

به این صفحه چه امتیازی می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این صفحه را ارزیابی می کند.

خوشحالیم که این صفحه را مفید دانستید...

در شبکه های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

متاسفیم که این صفحه برایتان مفید نبود!

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به نظرتان این صفحه چه کمبودی داشت که برایتان مفید نبود؟